Geloof jij in de creatieve droom van jezelf of een ander?

Dan is dit het perfecte cadeau om te vragen of te geven...

Page content

Hoe bepaal je de prijs van je schilderij?

Hoe bepaal je de prijs van je schilderij?

We krijgen regelmatig de vraag in onze community welke prijs onze leden moeten vragen voor hun schilderijen als ze deze willen verkopen. Dit is voor veel kunstenaars vaak een lastige kwestie waar ze niet zoveel raad mee weten. In deze blog laat ik je een beknopte handleiding zien om de prijs te kunnen bepalen voor je handgeschilderde schilderij. Dit is handig voor elke kunstenaar die hier tegenaan loopt en die hier moeite mee heeft.

Als je zelf een origineel schilderij wilt kopen dan kun je d.m.v. deze handleiding ook bepalen wat ongeveer de verwachtingen van de prijs kunnen zijn.

Wat gaat er allemaal in de prijs van kunst?

Kunst is geen handelswaar. Daarom is het verzinnen van een geldbedrag / waarde voor een specifiek schilderij niet zo eenvoudig als aanbod versus vraag.

Het is ook moeilijk om de kwaliteit van kunst te beoordelen en we hebben de neiging om moeilijk te doen als het gaat om de creativiteit van de mens in waarde te schatten.

Er is geen perfecte formule om een ​​prijs voor een kunstwerk te bedenken, maar er zijn wel veel verschillende factoren die een rol kunnen spelen.

Enkele veel voorkomende factoren bij het bepalen van de schilderij prijzen zijn:

  • Grootte – Hoe klein / groot een schilderij is, heeft altijd een impact op de prijs.
  • Medium – De verschillende mediums die worden gebruikt om het schilderij te maken. Dure mediums (zoals epoxy), hebben de neiging om de prijs op te drijven.
  • Kwaliteit – Zoals met alle producten en diensten is kwaliteit van belang. In de kunstwereld is kwaliteit echter een beetje subjectief.
  • Stijl – Sommige kunststijlen kosten simpelweg meer euro’s
  • Moeilijkheidsgraad – De hoeveelheid inspanning die een kunstenaar in een schilderij steekt, heeft meestal invloed op de prijs.
  • Creativiteit – De creativiteit en visie van een kunstenaar is hun concurrentievoordeel.
  • Tijd – Sommige kunstenaars leggen sterk de nadruk op hoeveel tijd ze nodig hebben om een ​​schilderij te maken.
  • Bekendheid van de kunstenaar – Professionele kunstenaars en beroemde kunstenaars verwachten over het algemeen hogere bedragen voor hun werk.
  • Emotionele gehechtheid – Sommige kunstenaars hebben een band met hun werk en dit kan hun verkoopprijs beïnvloeden.
  • Onderwerp – De uniekheid of actualiteit van het onderwerp kan van invloed zijn op de prijs.
  • Het verhaal – Veel kunstwerken zijn gemaakt voor een ander doel dan alleen uiterlijke schoonheid. Dit kan een groter bedrag van de koper opleveren.

Drie veelgebruikte prijsmethoden:

Er is geen juiste manier om de waarde van een kunstwerk te verzinnen.

Kunstenaars hoeven eigenlijk alleen maar een methode te kiezen waarbij ze zich op hun gemak voelen en hun schilderijen aan de kopers rechtvaardigen.

1. Prijs n.a.v. de maat van het canvas

Hoe eenvoudig het ook klinkt, sommige kunstenaars hebben een prijs per vierkante centimeter of meter voor hun schilderijen bedacht en daar alles op gebaseerd. Kunstenaars die deze methode gebruiken hebben over het algemeen een prijs per vierkante centimeter tussen € 0,25 en € 5,50. Om deze waarde te bereiken combineert de kunstenaar hun kwaliteit van het werk, de prijs van hun materialen, de waarde van hun creativiteit, plus andere factoren die noodzakelijk lijken. Zelf gebruiken wij deze methode ook en werken wij met een factor per centimeter.

Voorbeeld: een schilderij van 100 cm x 100 cm van Vrolijk Schilderij kost:

100 + 100 cm = 200 cm x  €3,5 = prijs (€ 700,-)

Deze methode is leuk omdat het kunstenaars een heel eenvoudig model biedt om hun prijzen te bepalen. Het is gemakkelijk te begrijpen vanwege de gedachte dat als iets in omvang toeneemt, het meer kost. Dit werkt goed als de schilderijen van de kunstenaar een vergelijkbare stijl en kwaliteit hebben. Aangezien deze methode echter een groot gewicht aan de grootte van een schilderij hecht, kan dit resulteren in een lage prijs voor een stuk dat veel tijd en moeite kostte.

2. Prijs per uur + materiaal

Sommige kunstenaars willen graag een uurtarief voor hun werk, vergelijkbaar met een consultant of aannemer. Het houdt meestal meer rekening met de tijd die je met een penseel in de hand hebt doorgebracht. Tijd besteed aan schetsen is ook belangrijk om vast te leggen en in het geval van het kopen van een schilderij, moet ook de tijd besteed aan het raadplegen van de koper worden meegenomen. Prijzen per uur zitten meestal tussen € 20 en € 150. Deze grote verschillen zijn gebaseerd op de kunstenaarswaarde van hun tijd en moeite. Dan is het gebruikelijk dat ze de materiaalkosten gewoon toevoegen aan de uiteindelijke prijs.

Voorbeelden: een schilderij met € 30 aan materialen die 5 uur duurde: voor € 20 per uur, zou € 130 kosten (20 x 5 + 30) voor € 50 per uur, zou het schilderij € 280 kosten ( 50 x 5 + 30) etc.

Deze methode is ook goed omdat het de waarde vertegenwoordigt van de tijd die de kunstenaar in het schilderij steekt. Ongeacht de grootte, als het schilderij moeilijk was of de kunstenaar moest er heel lang aan werken dan wordt zijn inspanning erkend in de prijs. Dit werkt goed voor kunstenaars die hun schilderij als een ‘baan’ beschouwen. Dit is misschien geen goede methode als de kunstenaar zo langzaam zou werken dat de prijs astronomisch hoog zou worden. Op dezelfde manier kunnen sommige impressionistische kunstenaars grote stukken van hoge kwaliteit maken op een snelle manier. Deze prijsmethode zou hun vaardigheden en beheersing / snelheid niet helemaal belonen.

3. “marktwaarde”

Een eenvoudigere manier om met een prijskaartje voor je schilderijen te komen, is door naar andere schilderijen van dezelfde grootte, kwaliteit, samenstelling en medium te kijken. Dit is subjectief, maar het is een snelle manier om aan een prijs te komen.

Voorbeelden:

  • blader door een aantal online kunstmarkten voor vergelijkbare schilderijen,
  • loop door een kunstgalerie met dezelfde stijl,
  • vraag andere kunstenaars of kunstkopers wat ze verwachten dat het stuk kost.

In tegenstelling tot de vorige twee methoden beloont deze kunstenaars die echt goed schilderen snel. Het is echter erg ongestructureerd waardoor sommige mensen zich toch ongemakkelijk blijven voelen. Ook, omdat de aantrekkingskracht van kunst subjectief is, kan het moeilijk zijn om een ​​prijs voor jouw originele schilderij te claimen op basis van de prijs van een origineel schilderij van iemand anders.

Kortom: De prijs van kunst wordt bepaald door een breed scala aan factoren. Sommige hiervan kunnen direct worden vertaald in euro’s (materialen, uren, grootte) en andere niet (kwaliteit, onderwerp, emotionele hechting). De moeilijkheid van het prijzen komt van het feit dat een schilderij een fysiek object is dat zowel van de koper als van de kunstenaar zelf vaak emoties of gedachten oproept. Elke kunstkoper reageert anders op een kunstwerk en elke kunstenaar plaatst een ander gewicht aan de prijs dan alleen dat wat nodig is om een ​​kunstwerk te maken.

Of je nu een kunstenaar of een koper bent, uiteindelijk leidt het probleem voor het bepalen van een prijs voor je schilderij maar tot 1 vraag:

wat is het jou waard?

    Laat een bericht achter

    Comment Section

    0 reacties op “Hoe bepaal je de prijs van je schilderij?

    Plaats een reactie




    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.