Gratis Online Workshops

Wil jij ook (leren) schilderen? Meld je dan aan voor 1 van onze Gratis Online Workshops.

Page content

article content

Wat als ik niet creatief ben…

Als je zegt dat je niet creatief bent dan geloof je in een fabel. De fabel dat iemand geen creativiteit heeft slaat eigenlijk nergens op.

Ga je moeder maar eens vragen hoe jij was toen je nog een klein kind was.

Heb je wel eens iets met LEGO blokken gebouwd zonder dat je een voorbeeld had?

Ben jij er zelf wel eens achter gekomen hoe je je ouders moest ontwijken als je iets stiekem wilde weggooien?

Heb je wel eens gekeken hoe je je telefoon of computer moest repareren?

Heb je zelf wel eens iets in elkaar geflanst om als kleding te gebruiken voor je poppen?

Ben je wel eens met een heel ander idee gekomen dan een ander?

Dit zijn allemaal hints dat je echt wel creatief bent en om dit te bewijzen zal ik de volgende 3 punten met je delen:

  1. Iedereen is creatief.
  2. Creativiteit kan geleerd en verder ontwikkeld worden.
  3. Mensen zijn creatief in verschillende gebieden.

 

Iedereen is creatief

De eerste studie die echt laat zien dat iedereen creatief is werd in 1968 gestart door George Land. Hij gaf 1600 vier- en vijfjarigen een creativiteitstest die hij ontwikkelde om ontwerpers te vinden voor hoge functies als ingenieurs en ontwerpers voor de NASA. Diezelfde kinderen heeft hij opnieuw getest toen ze 10 en later 15 jaar waren. George Land en zijn team vergeleken deze scores met een groot aantal volwassenen die ook de test hadden gedaan. Kijk hieronder eens naar het percentage van creativiteit (op het hoogste level) bij de verschillende leeftijden:

Leeftijd 5:    98%

Leeftijd 10:  30%

Leeftijd 15:  12%

Volwassenen 2%*           *= gemiddelde leeftijd van 31 jaar

Deze studie laat zien, dat hoewel je nu misschien je creativiteit steeds minder gebruikt je wel de basis hebt. En het goede nieuws is dat het hersteld kan worden.

Creativiteit kan geleerd en verder ontwikkeld worden

Scott, Leritz en Mumford (2004) hebben vastgesteld dat creativiteitstrainingen, als ze goed ontworpen zijn, leiden tot hogere creativiteit.

Parnes (1987) gebruikte decennia van onderzoek om te bewijzen dat creativiteit verbeterd kan worden wanneer het opzettelijk wordt gecultiveerd. Omgekeerd zal creativiteit waarschijnlijk minder worden wanneer het niet wordt gekoesterd. Het lijkt misschien te verdwijnen, zoals bij de 98% van 280.000 volwassenen die Land’s creativiteitstest deden.

Ken Robinson’s “Do Schools Kill Creativity?” Is de meest bekeken TED-praat van alle tijden en gaat in detail over de creativiteit-vrije val in het onderwijs. Afnemende creativiteit wordt ook ervaren op de werkplek en in gezinnen waar de cultuur geen “andere” denkers en hun nieuwe ideeën ondersteunt.

Mensen zijn creatief in verschillende gebieden

Het kan gewoon zijn dat de belangrijkste reden dat je denkt dat je niet creatief bent is omdat je jezelf vergelijkt met anderen die beroemd zijn om hun creativiteit (Steve Jobs, Pablo Picasso en Lady Gaga etc.) of mensen in je eigen leven die bekend zijn om hun creativiteit. Wanneer je jezelf met een ander vergelijkt verminder je vaak onbewust je eigen creatieve vaardigheid. Je zet Picasso en je creatieve vrienden op een voetstuk die je voor jouw gevoel nooit kan evenaren. Alles wat je kan zien is jezelf op de laagste trede van je kleine ladder. Creativiteit ziet er zo ver uit, zo onbereikbaar.

Als je deze mindset hebt dan kruipt er alleen maar meer negativiteit naar binnen. De grootste boosdoener is angst, vooral angst voor het oordeel van een ander. Het versterkt de fabel dat je niet creatief bent en als je beinvloed wordt door angst gebruik je maar een zeer klein deel van je hersencapaciteit. De maatschappij heeft deze fabel voortgezet, dat creativiteit in vergelijking tot… moet zijn; “Als Picasso creatief is, ben ik dat niet.” Deze redenering is onjuist. In 1995 begon onderzoeker Mark Runco eraan om deze vergelijking te weerleggen door ‘persoonlijke creativiteit’ te bespreken. Beghetto en Kaufman praten over de 4C’s van creativiteit en Ruth Richards benoemde de ‘alledaagse creativiteit’. Zij tonen allemaal aan dat alle mensen creativiteit gebruiken in het dagelijks leven. Een idee of een schilderij hoeft niet geweldig te zijn om creatief genoemd te worden.

Oplossing 1: Ga oefenen

Als je vooruitgang wil boeken met je creativiteit dan zou je eerst moeten stoppen met het belachelijke ideaal en in plaats daarvan in te zoomen op jezelf. Bekijk wat jij kunt doen. En in de kern is alle creativiteit alleen maar anders denken 🙂

Hoe kun jij dit anders denken oefenen?

Voorbeeld: Probeer als iemand anders te denken:

Denk als een vreemdeling, denk als een kwaadaardige kat, denk als een wiskundeleraar etc..

Het punt van deze oefening is om jou te helpen om op een andere manier naar dingen te laten kijken, met een nieuw perspectief. En net als elke vaardigheid zal het elke keer beter gaan als je blijft oefenen.

Als je al meerdere jaren naar school bent geweest kan creatief denken in het begin weer ongemakkelijk voelen vooral als je goed wilt presteren. Op school ben je natuurlijk getraind om het juiste antwoord te geven. Andere antwoorden zijn niet altijd acceptabel. Als je namelijk precies weet wat de leraar wil krijg je ook een goed cijfer.

Het is goed om dit systeem te kunnen beheersen maar het leven werkt helaas niet zo. Op dit moment verandert de wereld snelle dan ooit tevoren. Toen de elektriciteit werd ingevoerd in 1873 duurde het 46 jaar voordat 25% van de bevolking dit ook geen gebruiken. Maar toen het internet in 1991 werd geïntroduceerd, duurde dit slechts 7 jaar. Deze versnelling dwingt ons om voortdurend te veranderen. En om te veranderen moeten we ons aanpassen en dit vereist creatief denken.

Een recente studie heeft aangetoond dat 94% van de managers die personeel zoeken dat ze vooral kijken naar de creativiteit van het personeel die ze aan willen nemen. Directeuren van veel grote bedrijven vinden creativiteit de beste leidinggevende vaardigheid. En als je naar succesvolle ondernemers kijkt zijn het altijd creatieve mensen die vaak out-of-the-box denken, waardoor ze nog succesvoller worden.

Oplossing 2 : Neem risico’s

De er-is-maar-1-antwoord-mogelijk leert ons om geen risico’s te nemen. Want om risico’s te nemen moet je ook fouten durven te maken. Soms komt er eens iemand bij je die je aanmoedigt om je eigen gedachten uit te spreken en dan kan je ineens bevriezen. Als je dan je mond open zou moeten doen om  jouw creatieve idee uit te spreken, dan moet je een risico nemen. Dit ben je niet gewend, omdat er meestal wel een goed antwoord is. Als je gevraagd wordt om een ​​nieuw antwoord te bedenken, wordt je beoordeeld door jouw collega’s, mede-leerlingen of zelfs door je docent. Misschien is je nieuwe antwoord ook wel niet hetgeen ze wilden horen! Maar op de arbeidsmarkt moet je jezelf onderscheiden en moet je creatief problemen kunnen oplossen. Dus waar je ook bent op school of op het werk probeer kleine risico’s te nemen. Begin niet meteen met grote risico’s zoals bijvoorbeeld een nieuw business idee of een tweede hypotheek op je huis. Maar neem in het begin kleine risico’s die je een beetje een oncomfortabel gevoel geven zoals een keer een andere route nemen naar de winkel of vertel een nieuw inzicht tijdens je volgende vergadering. Als je met deze kleine risico’s oefent zul je je er steeds beter bij voelen en als je dan een keer faalt is het ook niet direct heel erg vervelend. Zo krijg je zelfvertrouwen om in het begin af en toe  anders te gaan denken.

Nu je op de hoogte bent van onze creativiteit die jij dus ook bezit en je weet hoe je kunt beginnen om dit creatief denken te beoefenen, is angst het enige dat je nog in de weg kan staan om je creativiteit terug te krijgen. Het is beter om nu je creatieve denken te verhogen dan bijvoorbeeld pas nadat je ontslagen bent omdat je geen oplossingen kon bedenken voor de problemen die zich voordeden.

De beste manier om dit te oefenen is dus om met kleine stappen te beginnen zodat je je ware creatieve aard weer naar boven haalt.

 

 

 

 

 

Laat een bericht achter

Comment Section

0 reacties op “Wat als ik niet creatief ben…

Plaats een reactie




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.